Groene Hart

Intercity's

 

Door de opening van het station Lansingerland-Zoetermeer moet de treindienst tussen Den Haag C / Rotterdam C - Utrecht C worden aangepast. NS stelt in de adviesaanvraag dienstregeling 2019 voor om de Intercity's tussen Gouda en Utrecht C in een 5/10/5/10-interval te leggen (nu nog 3/12/3/12); Plan 9 neemt dit voorstel over.

 

Utrecht C

De overstap tussen de Intercity Den Haag C - Utrecht C en de Intercity Rotterdam C - Groningen/Leeuwarden in Utrecht C wordt 2 minuten cross-platform. Dit was eerst 3 minuten, maar is verminderd zodat de Intercitystop in Harderwijk mogelijk wordt.

In Utrecht C moeten de doorgaande Intercity's op de corridor Gouda - Amersfoort kopmaken: de Intercity Rotterdam C - Groningen/Leeuwarden doet dit in 7 minuten, de Intercity Den Haag C - Amersfoort Schothorst/Enschede in 5 minuten.

Daarnaast keren drie Intercityverbindingen in Utrecht C: de diensten richting Leiden C, Den Haag C en Rotterdam C. De Leidense IC keert in 11 minuten op de Haagse IC ('s avonds, wanneer de Haagse IC niet rijdt, keert de Leidense IC in 22 minuten op zichzelf). De Rotterdamse IC kan niet meer langs het perron keren, en zal dit dus op de opstelsporen aan de zuidzijde van het station moeten doen. Tussen aankomst uit en vertrek naar Rotterdam zit 10 minuten.

De sporen 20 en 21 worden voortaan exclusief gebruikt door Sprinters op de corridor Woerden - Geldermalsen. Er worden geen Intercity's gekeerd op deze sporen. Ook de doorkoppeling van een normaal gesproken kerende Intercity aan de spitssprinter Utrecht C - Houten Castellum gaat niet door.

 

Intercitystop Zoetermeer

Om de Sprinters tussen Den Haag C - Gouda Goverwelle gunstig in te kunnen passen wat betreft aansluitingen in Gouda (zie onder), gaan de Intercity's tussen Den Haag C en Utrecht C stoppen te Zoetermeer. Dit zorgt wel voor een 2 minuten langere reistijd tussen Den Haag C en Gouda/Utrecht C/Schothorst/Apeldoorn en verder (en 1 minuut van/naar Amersfoort), maar dit gaat niet ten koste van aansluitingen met de richting Delft in Den Haag C.

 

 

Sprinters

 

Sprinters van/naar Den Haag

De Sprinter Den Haag C - Utrecht C staat momenteel lang stil zowel Gouda Goverwelle als Woerden (beide 8 minuten). Via de realisatie van het viersporige traject Utrecht Vaartsche Rijn - Utrecht C, vermindert NS in haar adviesaanvraag dienstregeling 2019 deze stilstanden. Plan 9 volgt die trend en komt uit op een stilstand van 0 minuten in Gouda Goverwelle, en 3 minuten in Woerden richting Utrecht (1 minuut richting Den Haag). Het verschil in stilstanden tussen de twee richtingen wordt veroorzaakt door een asymmetrische Sprinterdienstregeling tussen Utrecht en Geldermalsen (het gevolg van een asymmetrische ligging van ICE International).

De totale reistijd tussen Den Haag C en Utrecht C per Sprinter daalt naar 1u00 (58m richting Den Haag C), tegenover 1u09 resp. 1u10 in de dienstregeling 2018.

Zoals eerder genoemd zal de Sprinter Den Haag C - Utrecht C doorgekoppeld worden naar Tiel.

 

In Gouda ontstaat een cross-platformaansluiting tussen de Sprinters Den Haag C - Gouda Goverwelle (- Utrecht C) en de Intercity's Rotterdam C - Utrecht C (- Groningen/Leeuwarden). De Intercity staat hier 1 minuut stil; dit kan niet langer omdat anders de kering in Rotterdam C te kort wordt. Hieruit volgt dat de Sprinter 3 minuten zal stilstaan in Gouda. Dit heeft tot negatief gevolg dat in Den Haag C de aansluiting tussen Sprinters van/naar Dordrecht en Gouda Goverwelle vervalt. Het herstellen van deze aansluiting in Den Haag C betekent automatisch een achterlichtaansluiting in Gouda. Overdag is hier nog wel een alternatief in de Intercity Den Haag C - Utrecht C, maar 's avonds zal dit een overstap van 20 minuten betekenen. Indien gewenst kan NS besluiten om alsnog de aansluiting in Den Haag C te bevoordelen ten koste van die in Gouda.

Door de Intercitystop in Zoetermeer zal de reizigersstroom van/naar dit station zich voor een groot deel verplaatsen van de Sprinters naar de Intercity's. Om luchtvervoer in de daluren te voorkomen, adviseert Plan 9 om de Sprinter Den Haag C - Gouda Goverwelle alleen nog maar in de spits te laten rijden, equivalent aan de huidige Sprinter Rotterdam C - Gouda Goverwelle. Of dit advies kan/zal worden overgenomen, zal uiteraard afhangen van NS en van de betrokken overheden.

 

Sprinters van/naar Rotterdam C

Plan 9 trekt de spitssprinter Rotterdam C - Gouda Goverwelle door naar Woerden, en koppelt deze daar aan de Sprinter Woerden - Utrecht C. Hierdoor krijgt Utrecht in de spits een regelmatige Sprinterverbinding met Rotterdam C, waar dit nu alleen in de vroege ochtend het geval is. Ook ontstaat in de spits een tienminutendienst van Sprinters tussen Gouda (Goverwelle) en Woerden. Daarnaast hoeft in de spits niet meer gekeerd te worden met Sprinters in Woerden, wat een efficiëntere materieelomloop oplevert.

Zoals eerder genoemd zal de Sprinter (Rotterdam C -) Woerden - Utrecht C doorgekoppeld worden naar 's-Hertogenbosch.